Partners

Stichting Compoworld - ico-1Stichting Compoworld - DTCStichting Compoworld - windesheimflevoland-1Stichting Compoworld - vabo-1Stichting Compoworld - gemeente-lelystad-logoStichting Compoworld - Ten CateStichting Compoworld - omfl-1Stichting Compoworld - gemeentelogo-PNG-01_Almere_.pngStichting Compoworld - NLR_Logo_500px.pngStichting Compoworld - fokker-1
  • Stichting Compoworld - Techport logo

    Techport bezoekt composietencluster in Flevoland

    De provincie Flevoland heeft met CompoWorld goud in handen. Tot die conclusie kwamen de delegatieleden van Techniekcampus Techport en Techport Industries na afloop van hun ... Lees meer »

    De provincie Flevoland heeft met CompoWorld goud in handen. Tot die conclusie kwamen de delegatieleden van Techniekcampus Techport en Techport Industries na afloop van hun werkbezoek aan het composietencluster in de Noordoostpolder. De samenwerking tussen het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium, onderwijsinstellingen en bedrijven heeft in drie jaar tijd geresulteerd in 17 projecten en maar liefst 92 nieuwe banen. Daarmee is CompoWorld een doorslaand succes.

    Lees hier het hele artikel

  • Stichting Compoworld - Margie Top foto

    Onderzoeksproject thermoplasten afgerond

    Een onderzoek naar de toepassingsmogelijkheden van thermoplastische composieten in dertien MKB-bedrijven in de kunststofverwerkende industrie. Voor elk van deze bedrijven is ... Lees meer »

    Een onderzoek naar de toepassingsmogelijkheden van thermoplastische composieten in dertien MKB-bedrijven in de kunststofverwerkende industrie. Voor elk van deze bedrijven is bekeken hoe een hoogwaardig eindproduct gecreëerd kan worden, wat in serie gemaakt kan worden. Tevens is het economische omslagpunt voor de inzet van thermoplastische composieten bekeken. Dit project is gefinancierd via de RAAK-regeling van de Stichting Innovatie Alliantie. 

    Thermoplastische composieten hebben een aantal voordelen ten opzichte van thermohardende composieten. Allereerst zijn het materialen met hoge weerstand tegen impact, maar tevens kan het materiaal na verwarmen hervormd en/of gerecycled worden. Daarnaast kan de automatiseerbaarheid van de verwerking voordelen bieden in termen van kwaliteitswaarborging door verminderd hand-werk.

    lees meer1 lees meer2

  • Stichting Compoworld - accedoo

    Partner Vabo te Emmeloord verkrijgt certificering composiet scheepsdeuren

    Partner Vabo te Emmeloord verkrijgt certificering composiet scheepsdeuren Accedoo BV, is een ontwikkelaar en producent van composiet scheepsdeuren en luiken. Ontstaan als een ... Lees meer »

    Accedoo BV, is een ontwikkelaar en producent van composiet scheepsdeuren en luiken. Ontstaan als een spin-off vanuit VABO Composites uit Emmeloord. Vabo Composites maakt een sterke groei door en partner in diverse innovatieprojecten van CompoWorld. Accedoo BV heeft de Veritas-certificering verkregen en gaat met volle kracht vooruit! De eerste opdrachten zijn een mijnenvegers in Italië en het nieuwe MDV-visserijschip.


    Brandstofbesparing
    Kostenbesparing is volgens Vaandrager het element dat in de wereld van de commerciële scheepvaart het meest zal aanspreken. Op basis van wetenschappelijk onderzoek van het IFEU Heidelberg neemt Accedoo als voorbeeldberekening een busy cargoschip waar twaalf composiet deuren en luiken op zijn geplaatst. Aan de hand van de gewichtsbesparing kan de hele investering van de composiet deuren in een lifetime van een schip terugverdiend worden. Bij een snel varend schip is dit veel sneller het geval!
    De modellenlijn van de deuren en luiken bestaat uit een reeks van standaard afmetingen en uitvoeringen. Voor deze veel voorkomende maten is er geïnvesteerd in hoge precisie aluminium mallen. Naast de standaard maatvoeringen kan er door middel van een modulair mallensysteem voor afwijkende maten worden gekozen.
    Accedoo BV wil de markt vergroten door het robotiseren, automatiseren en standaardiseren in de productiesfeer.

     

  • Stichting Compoworld - PAL-V

    Productie vliegende auto mogelijk naar NOP

    De gemeente Noordoostpolder wil proberen om een bedrijf dat een vliegende auto ontwikkelt naar Flevoland te halen. Wethouder Hans Wijnants gaat daarom donderdag op werkbezoek naar ... Lees meer »

    De gemeente Noordoostpolder wil proberen om een bedrijf dat een vliegende auto ontwikkelt naar Flevoland te halen. Wethouder Hans Wijnants gaat daarom donderdag op werkbezoek naar het bedrijf in Raamsdonksveer dat deze auto op de markt wil brengen.

    De vliegende auto, de PAL-V, is een combinatie van een auto en een helikopter. Hij kan zowel op het land als in de lucht een topsnelheid van 180 kilometer per uur halen. De rotorbladen van het prototype zijn van composieten. Deze zijn ontwikkeld door het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium in Marknesse.

    Wethouder Wijnants brengt het werkbezoek samen met een afvaardiging van het NLR en de Flevolandse stichting Compoworld.

    Film en persbericht 

  • Stichting Compoworld - Opening Pilot plant

    Fokker en NLR openen hightech ‘Pilot Plant’ voor composieten onderdelen

    Marknesse, 26 maart 2015 - Fokker en het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium openen in Marknesse een fabriek voor composiet vliegtuigonderdelen. De stichting CompoWorld ... Lees meer »

    Marknesse, 26 maart 2015 - Fokker en het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium openen in Marknesse een fabriek voor composiet vliegtuigonderdelen. De stichting CompoWorld heeft haar bijdrage geleverd met de inzet van het innovatieprogramma. De fabriek produceert onderdelen voor landingsgestellen en ontwikkelt tegelijkertijd nieuwe fabricagetechnieken voor hoogwaardige composieten. Ineke Dezentjé Hamming - Bluemink, voorzitter van FME en initiatiefnemer van Smart Industry opent de Pilot Plant.
    CompoWorld heeft haar bijdrage geleverd voor deze ‘Pilot Plant’ met de realisatie van twee majeure innovatieprojecten. De automatische preform aanmaak door middel van Pick-and-Place en de ontwikkeling van een “slimme” RTM fabricagecel zijn de innovatieprojecten die nu op full scale operationeel zijn in de Automated Composite Manufacturing Pilot Plant te Marknesse. Dit wordt alom gezien als een belangrijke stap om de hoogwaardige kennis over composieten in Nederland uit te bouwen.

    De ACM Pilot Plant staat open voor andere bedrijven die hun composieten op grote schaal in productie willen nemen, ook buiten de luchtvaartsector. De unieke kennis en faciliteiten in Marknesse zijn bij uitstek geschikt om de meest (kosten)efficiënte productiemethodes ontwikkelen. Vaak is het juist deze laatste stap tussen een prototype en een productlancering die het lastig maakt om innovaties op de markt te brengen.
    Het is tot stand gekomen onder een Publieke-Private Samenwerking (CompoWorld) tussen Fokker Landing Gear en het NLR, in nauwe samenwerking met het Ministerie van Economische Zaken, de provincie Flevoland en de gemeente Noordoostpolder. In de Pilot Plant, die een oppervlakte van 500m2 heeft, zullen een twintigtal hoogopgeleide automatiseringsexperts en operators werkzaam zijn om het productieproces te automatiseren, optimaliseren en verduurzamen.
    Het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium ziet de ACM Pilot Plant als een logische stap in de samenwerking tussen wetenschap, bedrijfsleven en overheid om de innovatiekracht van Nederland te versterken. CEO Michel Peters stelt dat Nederland internationaal een leidende positie inneemt bij de ontwikkeling en toepassing van composiet materialen in de luchtvaart. “De Pilot Plant die wij vandaag openen zet Flevoland verder op de kaart als internationaal centrum voor composiet. Het is het fysieke bewijs dat instellingen voor toegepast onderzoek zoals het NLR de innovatiekracht van de Nederlandse industrie en het MKB versterken. En dat samen met overheid en industrie.”
    Jan-Nico Appelman, gedeputeerde van de provincie Flevoland is blij met de nieuwe fabriek: “De afgelopen jaren heeft de provincie gebouwd het investeringsklimaat van Flevoland. Kavels op bedrijventerreinen kan men overal afnemen, maar hier in Flevoland rondom het al bestaande Field Lab van het NLR vinden bedrijven de unieke combinatie van theorie en praktijk. De nieuwe fabriek met Fokker maakt het alleen maar interessanter voor bedrijven die composieten produceren.”

    Introductiefilm

  • Stichting Compoworld - bnr-1

    Uitzending BNR met Fred Abbink en Arnold Vaandrager

    23 maart | bnr.nl | Rens de Jong doet zaken vanuit de BNR-studio in Amsterdam. Een Nederlandse uitvinding van composiet heeft de JEC Innovation Award in Parijs gewonnen. Een ... Lees meer »

    23 maart | bnr.nl | Rens de Jong doet zaken vanuit de BNR-studio in Amsterdam.

    Een Nederlandse uitvinding van composiet heeft de JEC Innovation Award in Parijs gewonnen. Een CompoWorld consortium van bedrijven heeft een laadschep ontworpen, die nu dus geldt als de composiet innovatie van het jaar. Fred Abbink voorzitter van Compoworld is te gast, we lopen in Nederland voor als het gaat om composiet gebruik en Flevoland zou zomaar eens de hoofdstad van composiet kunnen worden, wereldwijd. Arnold Vaandrager, directeur VABO in Emmeloord schuift ook aan.

    klik hier voor de uitzending.

     

     

  • Stichting Compoworld - Albert ten Busschen

    Albert ten Busschen nieuwe associate lector Kunststoftechnologie

    Het lectoraat Kunststoftechnologie benoemt dr. ir. Albert ten Busschen tot associate lector. Met deze benoeming haalt Windesheim voor Oost-Nederland en Flevoland een autoriteit in ... Lees meer »

    Het lectoraat Kunststoftechnologie benoemt dr. ir. Albert ten Busschen tot associate lector. Met deze benoeming haalt Windesheim voor Oost-Nederland en Flevoland een autoriteit in huis op het gebied van composietonderzoek. De benoeming komt voort uit samenwerking met CompoWorld.

    Albert ten Busschen heeft een brede staat van dienst in de composietenindustrie. Hij begon zijn carrière als technisch manager binnen PPG Fiber Glass waardoor hij beschikt over ruime kennis van de glasindustrie; de belangrijkste bewapening in composieten. Op dit moment is Albert technisch directeur van Poly Products. Een van de projecten die hij op zijn naam heeft staan is de ontwikkeling en realisatie van Cargoshell. Dit betreft een project voor vouwbare, composiet containers. Als voormalig voorzitter van VKCN (Vereniging Kunststof Composieten Nederland) beschikt hij over een ruim netwerk van bedrijven en grondstofleveranciers op het gebied van composieten.

    Aanwinst lectoraat
    De benoeming van Albert ten Busschen per 1 juni a.s. geeft zowel Windesheim als Windesheim Flevoland een belangrijke impuls aan praktijkgericht composietonderzoek. Het lectoraat Kunststoftechnologie van Windesheim richt zich vooral op de verwerkingskant van kunststoffen en composieten. Duurzame verwerking en hybride ontwerp spelen hierin een grote rol en zijn samen met recycling en 3D printen belangrijke onderzoeksgebieden. Het lectoraat werkt binnen Windesheim nauw samen met de opleidingen Industrieel Product Ontwerpen, Civiel en Werktuigbouwkunde. In Nederland neemt het lectoraat een unieke positie in, omdat het inspeelt op de vraag van de (kunststof) industrie naar goed opgeleide technici en op de gebleken noodzaak tot versterking van de concurrentiepositie van het bedrijfsleven.

    Compoworld
    De stichting CompoWorld is een initiatief om de ontwikkeling van composietproducten, -toepassingen, en -productie te bevorderen. Dit om de hoogwaardige bedrijvigheid en werkgelegenheid in Oost-Nederland en Flevoland te laten groeien.

  • Stichting Compoworld - corellian--persbericht

    TU/e studenten maken auto’s zuiniger

    Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium in zee met TU/e student-ondernemers. Studenten van de Technische Universiteit Eindhoven hebben iets uitgevonden dat auto’s een ... Lees meer »

    Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium in zee met TU/e student-ondernemers.

    Studenten van de Technische Universiteit Eindhoven hebben iets uitgevonden dat auto’s een stuk zuiniger maakt. 14,7% zuiniger in het geval van personenauto’s en 10% in het geval van bestelauto’s, en 14,7% minder brandstofverbruik betekent ook 14,7% minder CO2 uitstoot.

    Het gaat om een aerodynamische aanpassing aan de onderkant van auto’s. De aanpassing is gebaseerd op een combinatie van Formule 1- en luchtvaarttechnologie, en wordt ‘after market’ gemonteerd. “Na montage zie je er niets van” zegt Sander Kemna “en je merkt er ook niets van, behalve dan het lagere brandstofverbruik” vult Mark Tullemans hem aan.

    Sander Kemna en Mark Tullemans hebben tijdens hun studie mechanical engineering aan de TU/e een onderneming opgezet: Corellian. Met Corellian hebben ze al verschillende innovatie prijzen gewonnen, waaronder meerdere Climate-KIC Grants en een top 3 notering bij de ANWB Duurzame Mobiliteitsprijs.

    “Vrijwel iedereen die iets heeft met innovatie en met duurzaamheid reageert positief op onze vinding, en dat geldt ook voor degenen die op de kosten letten, zoals fleetowners en leasemaatschappijen.” weet Sander.

    Nu de vinding gedurende allerlei praktijktests zijn werking heeft bewezen breekt voor de student-ondernemers een volgende fase aan: De opstap richting massaproductie.

    Om de vinding tot een marktrijp product te kunnen maken heeft Corellian samen met het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR) een projectplan ingediend bij Compoworld. Een Nederlands stimuleringsfonds dat de toepassing van composieten, waaronder carbon fiber, stimuleert. Deze week ontving de Corellian / NLR combinatie de goedkeuring op hun plan.

    Met de financiële steun van Compoworld gaat het Nationaal Lucht- en Ruimtevaart Laboratorium nu voor Corellian een scala aan tests en technische onderzoeken uitvoeren, waarbij ook ‘product responsibility’ op de onderzoeks-agenda staat: Corellian wil de van hoogwaardig carbon fiber gemaakte producten aan het einde van hun levenscyclus terugnemen, deze afbreken tot grondstoffen en van die grondstoffen weer nieuwe producten maken.

    In hun ondernemerschap worden de student-ondernemers bijgestaan door Wow!, een ondernemers-coöperatie die ‘social enterprise’ ondersteunt. Wow! medewerker Toine Nagel zegt: “De financiële ondersteuning van Compoworld en het werk van NLR helpen Corellian verder, ook richting de TüV certificering. Het TüV keurmerk is noodzakelijk om dit product op de Duitse markt te brengen, en dat gaat volgend jaar gebeuren. Op de Nederlandse markt is het product in de zomer van 2015 al leverbaar. Met dank aan AA Lease en aan MKB Lease heeft Corellian honderdduizenden testkilometers kunnen afleggen waardoor ze de werking én de kwaliteit van het product 100% kan garanderen.”

    Over productprijzen willen de heren nog niets kwijt: “Ga er maar vanuit dat het zich, afhankelijk van het jaarkilometrage binnen anderhalf a twee jaar terugverdient. Maar: het is ook heel goed mogelijk dat leaserijders het straks als accessoire kunnen bestellen. In dat geval begin je als Corellian gebruiker al vanaf dag één te besparen.” zegt Nagel.

  • Stichting Compoworld - Jec award

    Flevolands consortium ontvangt belangrijke innovatieprijs in Parijs

    Met een composieten laadschep voor een shovel heeft CompoWorld als onderdeel van een consortium de JEC innovation Award 2015 gewonnen. De laadschep is vooral door de ... Lees meer »

    Met een composieten laadschep voor een shovel heeft CompoWorld als onderdeel van een consortium de JEC innovation Award 2015 gewonnen. De laadschep is vooral door de capaciteitsverhoging en gewichtsvermindering een succesvolle innovatie geworden. Een lichtgewicht laadschep voor loeizwaar werk. De JEC Innovation Awards worden jaarlijks uitgereikt op de JEC Europe Exhibition, de grootste vakbeurs rond composietmaterialen van Europa. In de categorie ‘Heavy Machinery’ heeft het consortium de prijs gewonnen met een hybride oplossing door toepassing van composieten. Het consortium bestaat uit CompoWorld, NLR, VABO Composites, ICO, Kuiken NV en Gurit. Door de verschillende disciplines van de betrokken partijen samen te voegen, is dit project geslaagd.

    De toepassing van composieten is vooral voorbehouden aan high-tech-branches als de luchtvaartindustrie, reden waarom het NLR op dit vlak een uitgebreide expertise heeft opgebouwd. Nu de productietechnologieën en de grondstoffen beter bekend zijn, komen andere toepassingen beschikbaar. Kuiken NV, VABO en het Instituut voor Composiet Ontwikkeling (ICO) het NLR hebben bij CompoWorld een innovatieproject ingediend om een stalen laadschep te vervangen door een exemplaar met composiet. Na het verstrekken van de CompoWorld innovatievoucher is het project in 2013 gestart. CompoWorld is een non-profit stichting en is een publiek private samenwerkingsverband dat mede mogelijk is gemaakt met de Zuiderzeelijn gelden.

    Het NLR heeft een pakket van eisen opgesteld waaraan composieten moesten voldoen om een vergelijkbare laadschep van composiet te produceren. Daarbij kwamen materiaalkarakteristieken aan bod (zoals bestendigheid tegen slijtage en elasticiteit) en economische overwegingen wat betreft productiekosten. Testen met de nieuwe laadschep toonden aan dat shovels grotere volumes van grond en zand konden verzetten, dan die uitgerust met de conventionele stalen bak. Gebruikers van deze laadschep kunnen dus met minder shovels toe om eenzelfde hoeveel werk te verrichten dan wanneer ze met stalen laadbakken waren uitgerust. De aanzienlijke gewichtsbesparing (tot 35 procent van het netto gewicht van de schep) zorgt ook voor brandstofbesparing. Later in dit jaar zal de productie van de hybride laadschep bij VABO Composites opgestart worden. Dit leidt tot een aanzienlijke bijdrage aan duurzame werkgelegenheid wat één van de hoofdoelen is van CompoWorld.

    Award
    De prijsuitreiking vond plaats op dinsdag 10 maart 2015 in Parijs tijdens de JEC Europe Exhibition, een grote internationale beurs op het gebied van composieten. De laadschep is nog tot donderdag 12 maart te bewonderen in de Showcase Area, hal 7.2 stand C78. 

    Parijs, 10 MAART 2015

  • Stichting Compoworld - roc-friese-poort-aan-de-slag-met-composiet

    Primeur in de Noordoostpolder; studenten aan de slag met composiet!

    Een groep van zestien techniekstudenten van het ROC Friese Poort is gestart met de mbo-module Composietverwerker 1. De studenten doen binnen het bedrijfsleven praktische ervaring ... Lees meer »

    Een groep van zestien techniekstudenten van het ROC Friese Poort is gestart met de mbo-module Composietverwerker 1. De studenten doen binnen het bedrijfsleven praktische ervaring op met het werken met composieten. Deze opleiding wordt gegeven door het Instituut voor Composiet Ontwikkeling (ICO BV) in de Compoworld Incubator aan de Randweg 22 in Emmeloord. Daarnaast leidt het Instituut voor Composiet Ontwikkeling techniekdocenten van ROC Friese Poort op. De module bestaat uit theorie- en praktijklessen. Deze mbo-module wordt het komende jaar landelijk uitgerold.


    Het realiseren van voldoende en goed opgeleid personeel op mbo en hbo niveau is essentieel om aan de toenemende groei van arbeidskrachten in het bedrijfsleven te kunnen voorzien. Alleen door het bieden van voldoende geschoolde arbeid zullen bedrijven zich aangetrokken voelen voor vestiging in de Noordoostpolder of Flevoland. Voor het mbo is er nu een onderwijs module beschikbaar vanuit de opleiding techniek van ROC Friese Poort.

    Composiet is de verzamelnaam voor vezel versterkte kunststoffen. Deze kunststoffen zijn samengesteld uit meerdere componenten, namelijk een combinatie van vezels en kunsthars. Het toepassen van composiet materialen geeft bijna onbegrensde mogelijkheden met betrekking tot het vormen van het materiaal. Het gebruik van composietmaterialen zorgt voor gewichtsreductie en toename van levensduur, terwijl de sterkte tenminste vergelijkbaar is met die van metaal en andere materialen. De maatschappij vraagt naar duurzame lichtgewicht constructies. Vezel versterkte kunststoffen geven hier vaak het antwoord op. Composiet materiaal wordt al jaren toegepast in moderne vliegtuigen en maar vindt zijn weg nu ook in andere toepassingen. Er is in het bedrijfsleven een dringende behoefte aan gekwalificeerde techniekstudenten die de basiskennis beheersen van dit materiaal. Deze onderwijsmodule maakt onderdeel uit van het masterplan CompoWorld. Het programma is het eerste publiek private samenwerkingsverband dat mede mogelijk is gemaakt van de Zuiderzeelijn gelden. Na de vliegende start medio 2012 heeft de stichting CompoWorld tot dusver al tachtig nieuwe arbeidsplaatsen opgeleverd.

 

CompoWorld JAARCONGRES:

Composites Smart Solutions

25 + 26 november 2015

Direct aanmelden Lees verder

[x] Bericht sluiten